سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خشم، خردها را تباه و از درستی دور می کند . [امام علی علیه السلام]
شِل shel

1. در سرود های اوستا گیلان (وَرِنَ) و مازندران (مازَن)نامیده شده است .

2. انسان های اولیه گیلان (کادوسیان) ، مازندران و طبرستان (تپور ها) و در حد فاصل گیلان و مازندران (آماردها یا ماردها ) زندگی می کردند . (جلد 1 ص 139 تاریخ ایران باستان )

3. چهارده قرن پیش از میلاد مسیح آریان ها به ایران مهاجرت کردند که تا قرن ششم قبل از میلاد ادامه داشت ، گروهی به شمال و در واقع جنوب دریای خزر مهاجرت کرده و ساکن شدند . (جلد 1 ص 139 و 140 تاریخ ایران باستان )

4. استخوان های فسیل شده کشف شده در غار (هوتو) بهشهر متعلق به 75 هزار سال قبل از میلاد است . (دکتر کارلتون کون سال 1330 خورشیدی ، دانشگاه پنسیلوانیا )

5. آریان ها با مردم بومی شمال که چهره ای زشت و از حیث  نژاد ، عادات ، اخلاق و مذهب از آنان پست تر بودند ، دائما در جنگ بودند و آنان را دیو و یا تور می نامیدند . 

6. گیلان و مازندران در حمله اسکندر به ایران به تصرف اسکندر درآمد ولی پس از مرگ اسکندر شورش کردند و مستقل شدند . (نشانه هایی از گذشته دور گیلان  و مازندران ص 44)

7. در عهد هخامنشی گیلان  و مازندران از لحاظ اقتصادی اهمیت خاصی داشت و آهن و شمشاد مهمترین کالای تجاری آن بود .

8. در اواخر دوره ی اشکانیان و ساسانیان مردم شمال به عنوان رزمنده و جنگجو بکار گرفته می شدند . (تحقیقاتی درباره ساسانیان ص 117)

9. بهرام اول پیش از سلطنت حکمران گیلان و کائوس یا کاووس حاکم مازندران بود .

10. در قرن هفتم هجری با حمله مغول نام طبرستان متروک و مازندران فراگیر شد .

11. گیلان زادگاه فریدون است کسی که ضحاک را کشته و می گویند فریدون در اواخر عمرش در سفید تمشک (سفید تمشه)رامسر زندگی می کرده است . (خدا می داند )

12.  گیلان که معرب آن جیلان است . جیل پسر ماسل و ماسل پسر آشور و آشور پسر سام و سام پسر حضرت نوح است . جیل ، گیلان را بنا نهاد و اسم خودش را روی آن گذاشت . جیلان یا گیلان . (بستان السیاحه ص 38)

13. طالش ها از نسل کادوس ها هستند و کادوس همان تالوش است که به تالش یا طالش مبدل شد .

14. گیل و دیلم دو تیره آریایی نژاد ایرانی هستند . هنوز هم در کلاردشت و کلارستاق ساکنان بومی را گیل می گویند و در رامسر گالش ها ، مردم قشلاق نشین (جلگه) را گیل خطاب می کنند .

15. پرفسور گیرین باستان شناس فرانسوی می گویید : آداب و سنن مردم گیلان مثل ریسه کردن سیرو پیاز ، استفاده از ظرف گلی مثل نمک کار ساختن کندوج و کوپا شبیه بومیان جنوب فرانسه است او معتقد است که مردم جنوب فرانسه از مهاجرین گیلانی هستند .

ادامه دارد ...


کلمات کلیدی: رامسر، مازندران، گیلان


نوشته شده توسط حسن پور منصوری 89/2/9:: 12:4 عصر     |     () نظر