سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، پیرِ زناکار، دولتمندِ ستمکار، فقیرِمتکبّر و گدای سِمِج را دشمن می دارد و پاداشِ بخشنده منّت گذار را از میان می برَد و متکبّرِ گستاخِ دروغگو را سخت دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
شِل shel

شِل نام محله ای است در غرب شهر رامسر و در کناره ی شرقی تُرک رود . شل محله در اصل نام محله ای است در ییلاق جواهرده (رامسر)که اکنون مسجد معروف آدینه در آن قرار دارد .این محله زادگاه     «ملا شریف » است . ملا شریف معروف بود به شل شریف . مسجد آدینه به روایتی هفتصد سال سابقه تاریخی دارد ولی در سال 1045 بر اثر زلزله تخریب شد ملاشریف یا همان شل شریف که جد خاندان ما می باشد اقدام به تجدید بنای آن نموده است .

شَل یعنی لنگ ، کسی که هنگام راه رفتن می شلد . شُل ، یعنی وارفته ، مثل خمیر شل . شِل یعنی نیزه کوتاه دو یا سه پر که پنج تا ده عدد آن را در مشت می گیرند و هنگامی که به دشمن نزدیک می شوند به طرف اش پرتاب می کنند . (فرهنگ معین جلد 5)

اجداد ما در اواسط قرن 13 از جواهرده به منطقه ی جلگه ای شهر رامسر کوچ کرده و در کناره ی شرقی رود ترک رود ، حد فاصل تنگدره و شاهمنصور محله، محله ای ایجاد کردند به نام شل محله . گویا شغل مردم شل محله در قدیم در عین حالی که در لباس روحانیت بوده اند ، نیزه سازی بوده است .

 

 


کلمات کلیدی: شِل، جواهرده، رامسر، مسجد آدینه


نوشته شده توسط حسن پور منصوری 89/2/6:: 5:49 عصر     |     () نظر